De wil van God is niet een soort 'toverpakketje'

De wil van God is niet een soort 'toverpakketje', dat aan een touwtje uit de hemel komt, waar we in vertwijfeling naar tasten en waarvan we hopen dat we het ooit nog eens zullen kunnen grijpen. Dit zegt Paul E. Little in het boekje 'Leiding van dag tot dag'. De wil van God lijkt veel meer op een boekrol, die iedere dag een stukje afrolt. Met andere woorden: God heeft een plan voor jou en mij, vandaag, morgen, overmorgen en de dag daarna.
We krijgen geen kant-en-klaar pakket in handen, God laat ons zelden een compleet beeld zien van zijn plan met ons leven. Hij wil ons wel graag leiding geven, maar dan op Zijn manier: stap voor stap en van dag tot dag.

Blz. 45 trof me toen ik het boekje opnieuw pakte. 'Het kernpunt, wat de wil van God in je leven betreft, wordt niet bepaald door de rooskleurigheid van je omstandigheden, maar door je gehoorzaamheid aan Hem.
Dr. N. Sterrett wijst er bijvoorbeeld op dat iedere christen - of het nu een elektricien, een advocaat, een leraar, een huisvrouw of een timmerman is - zowel het voorrecht als de verantwoordelijkheid heeft om te weten dat hij of zij door God geroepen is. En hij heeft ook het voorrecht en de verantwoordelijkheid om te weten of hij God moet dienen ver weg of dichtbij. Je krijgt heus niet drie vroomheidspunten meer in Gods boek als je naar een land ver weg gaat, in plaats van in Nederland te blijven, of als je het evangelie brengt in plaats van je op een ander manier in te spannen. Dan leggen we een onjuiste rangorde aan van geestelijke waarden, die allerminst Bijbels is. Sommige mensen die ver weg zijn, zouden misschien wel hier moeten zijn, en andersom kan dat ook het geval zijn.
De beslissende vraag die ieder van ons zichzelf moet stellen is: 'Handel ik in overeenstemming met Gods wil en ben ik daar zeker van?' Het is niet een kwestie van even onze geestelijke veiligheidsgordels vastmaken en hopen dat we niet door een of andere emotie uit onze stoelen worden geslingerd naar een ver weg gelegen zendingsveld. Het is ook niet een gok wagen of je al of niet een roeping krijgt, en dan ( als je er door een wonder aan ontsnapt) roepen: 'Oei, dat ging maar nét goed - maar nu ik geen roeping heb, kan ik doen wat ik wil.'
Nee! Wij allen hebben het voorrecht te ontdekken wat God van ons wil en het met heel ons vermogen te doen.

Reacties