Hoe rijk ben jij?


Onlangs las ik het boekje "101 goed met geld tips" van M. Henselmans. Het is een leuk en inspirerend boekje met praktische tips om goed met je geld om te gaan. Hoewel we als christenen natuurlijk weten dat het uiteindelijk helemaal niet gaat om je 'aardse rijkdom' maar om de Here Jezus als 'ons rijkste bezit' is het toch goed om af en toe eens je uitgavenpatroon kritisch onder de loep te nemen en te kijken of je ook met het geld dat je van God ontvangt, op een verantwoorde manier omgaat. In het boekje las ik het volgende:

"Deelnemers aan een onderzoek in Amerika werd gevraagd of zij geld te kort kwamen. Bijna alle respondenten hadden dat gevoel. Tweede vraag in het onderzoek was: hoeveel denkt u dan nodig te hebben om in uw behoeften te voorzien? De mensen met de laagste inkomens gaven aan: ongeveer een halve ton (in euro's). Mensen met een hoger inkomen hadden gek genoeg méér nodig om in theorie tevreden te kunnen zijn, namelijk een hele ton. Het gevoel van tekortkomen groeit kennelijk mee met de bankrekening. Je kunt dus eigenlijk net zo goed besluiten tevreden te zijn met je inkomen."

Deze laatste zin is erg belangrijk denk ik. Je kunt jezelf wel blijven vergelijken met mensen die het beter hebben maar uiteindelijk word je daar niet gelukkiger van. De kunst is om dankbaar te zijn voor dat wat je van God gekregen hebt en hier op een goede manier mee om te gaan.
Ook werd er in het boek verwezen naar de site Hoe rijk ben ik?. Op deze site kun je je jaarinkomen invullen. Toen wij dit invulden schaamde ik mij diep over mijn ontevredenheid die soms de kop opsteekt. Vermoedelijk zullen velen van jullie net als wij tot de rijksten van de wereld behoren!




Reacties