Ik en mijn muis, wij zullen de Here dienen

Je hoort vaak dat ouders 'eruit gesurft zijn' door hun kinderen, dat ze hun kinderen onvoldoende begeleiden op internet en dat ze op cursus zouden moeten om dat te leren. Deze kritische geluiden stammen al van jaren geleden, toen Hyves nog niet eens bestond. De boodschap wordt echter wel voortdurend doorgegeven, tot aan de dag van vandaag, zonder dat men eigenlijk weet hoe ouders nu wérkelijk omgaan met het internet-gedrag van hun kinderen.
Hoog tijd dus, zo vond de Stichting Mijn kind online om te onderzoeken wat ouders doen om hun kinderen op te voeden op internet. Leggen ze hun beperkingen op, of laten ze hen vrij? Zijn ze inderdaad zo onzeker en onhandig als er gesuggereerd wordt? Hebben ze ondersteuning nodig, en zo ja, waarover willen ze meer weten? Op de site staan vele handige tips.
Hoewel deze site niet Bijbels gefundeerd is staan er veel waardevolle aanwijzingen op voor ouders.
Ook zou het goed zijn eens kritisch te kijken naar het computergedrag van je kinderen. Hoe lang zitten ze achter de computer? Waar kijken ze naar? Is het nodig een filter of timeslot op de computer te installeren?
Welke foto's of gadgets zet mijn zoon of dochter zoal op Facebook? Welke mogelijkheden gebruikt mijn kind nog meer om te communiceren met anderen?

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het prima werkt om ook als ouders zelf een account aan te maken op één van de bovengenoemde sites om zodoende erachter te komen wat het precies inhoudt en wat de mogelijkheden zijn. Je raakt op deze manier makkelijker in gesprek met je kinderen erover omdat ze anders zouden kunnen denken dat je het toch niet ziet of begrijpt. Je zou als ouder je profiel tevens kunnen gebruiken als evangelisatiemiddel!

Ik ben er van overtuigd dat veel ouders, die niet weten wat de mogelijkheden zijn van verschillende sites, zouden schrikken wat hun kind doet. Zelfs christenouders. Natuurlijk weet ik ook wel dat ik ook niet alles kan zien en controleren. Dat kan niet en hoeft ook niet. Ook onze kinderen zullen dingen doen die ik niet weet maar wat ik bedoel te zeggen is dat het juist belangrijk is dat je met je kinderen erover in gesprek blijft en voor een deel meegaat in hun virtuele belevingswereld. Misschien kost het moeite én tijd maar samen kun je nagaan of de dingen die ze doen en zien op de computer overeenstemmen met Gods Woord. Zo weet je ook waar je ze voor kunt beschermen of in kunt begeleiden.




Reacties