Is hetgeen ik doe een middel of een doel?

Toen ik afgelopen maandag genoot van het mooie weer en een moment alleen doorbracht, drong het tot me door dat het helemaal niet gaat om mij en om mijn huwelijk, gezin, werk, huishouden, bediening of wat dan ook. Hoewel deze dingen allemaal belangrijk zijn, zijn ze geen doel op zich, ze alleen maar een middel.

Het zijn allemaal middelen die God ons als instrumenten gegeven heeft om te gebruiken voor het Grote doel: God verheerlijken. Het gaat er uiteindelijk om Hem groot te maken en de Here Jezus te weerspiegelen in alles wat ik doe. Het gaat uiteindelijk om Hem en niet om mij.
Een tijdje geleden las ik op het weblog 'roots' een stuk over het huwelijk dat me aan het denken heeft gezet. In dit stuk van Paul Tripp werd gesproken over het 'huwelijk als middel' en niet als doel. En zo is het eigenlijk bij alles wat we in ons leven tegenkomen.

Het stuk is een eyeopener geworden voor alle facetten van mijn leven, het maakt je ontspannender en uiteindelijk - hoe tegenstrijdig het ook klinkt - doelgerichter.

Henk Binnendijk heeft ooit eens gezegd dat er eigenlijk maar één vraag belangrijk is aan het einde van je leven. Dat is wanneer God aan je vraagt: "Hoeveel zag ik van Mijn geliefde Zoon in jou?"


Reacties