Bied weerstand aan jezelf

Veel christenen zijn passief in hun strijd voor vreugde, zo schrijft John Piper in zijn boek 'Vechten voor vreugde'. 'Ze vertellen me over hun vreugdeloosheid. Ik vraag dan welke strategie├źn ze hebben toegepast om deze vijand te verslaan en ze geven me de indruk dat ze een hulpeloos slachtoffer zijn. 'Die vreugdeloosheid is er gewoon. Wat kan ik ertegen doen?' Nou, God wil niet dat we passief zijn. Hij wil dat we de strijd van het geloof strijden - de strijd voor vreugde. En de belangrijkste strategie is het prediken van het evangelie aan jezelf. Dit is oorlog. Satan predikt zeker. Als we passief blijven, geven we iets aan hem prijs,' aldus Piper.

M. Lloyd Jones wordt specifiek en zegt waar het op staat:

"De belangrijkste kunst in het geestelijk leven is weten hoe u met uzelf moet omgaan. U moet uzelf bij de hand nemen, u moet uzelf aanspreken, tegen uzelf prediken, uzelf vragen stellen....U moet uzelf stimuleren, uzelf berispen, uzelf veroordelen, uzelf vermanen, en tegen uzelf zeggen: 'Hoop op God' - in plaats van mopperen op deze depressieve, ongelukkige manier, en dan moet u uzelf aan God herinneren, wie God is en wat God heeft gedaan en wat God beloofd heeft nog te gaan doen. Wanneer u dat gedaan hebt, eindig dan met deze belangrijke dingen: bied weerstand aan uzelf, bied weerstand aan andere mensen, bied weerstand aan het kwaad en de hele wereld en zeg met deze man: 'Ik zal Hem nog loven, mijn Verlosser en mijn God."

M. Lloyd-Jones


Reacties