Timemanagement en prioriteiten (2)

Wanneer je goed nadenkt over het woord 'timemanagement' klopt dit woord eigenlijk niet. We hebben helemaal geen tijd te 'managen', ieder mens heeft 24 uur per dag gekregen. We moeten dus zeggen dat het gaat om het managen van onszelf in relatie tot de tijd. Hoe plan ik mijn activiteiten op een dag zo, dat ik tijd heb voor mijn hoogste prioriteit: Tijd met de Here God!
Vervolgens kunnen we onszelf een heleboel andere vragen stellen:
Hoeveel tijd wil ik besteden aan mijn man of vrouw, aan mijn kinderen,  mijn werk, de gemeente, familie, aan de tv, computer, aan boeken lezen, evangeliseren enz. De lijst lijkt eindeloos maar toch is het belangrijk keuzes te maken. Onderstaande punten kunnen ons helpen.

Je kunt efficiƫnter werken als je:
  • de tijd neemt om na te denken hoe je je tijd indeelt.
  • er in slaagt om erachter te komen hoe je je tijd verspilt.
  • er achter komt wat voor redenen er zijn om dingen niet af te maken.
  • aan het eind van de dag probeert vast te stellen wat je gedaan hebt.
  • je prioriteiten vaststelt.
  • het verschil begrijpt tussen dringend en belangrijk.
  • het verschil ziet tussen noodzakelijk en wenselijk.
  • je administratie bijhoudt.
  • lijstjes van dingen maakt die je moet doen.
  • persoonlijke gewoontes wijzigt om tijd te winnen (bv. niet trots zijn en denken alles aan te kunnen).
"Als je weet waar je prioriteiten liggen, wordt je leven een stuk eenvoudiger. Dus plan je leven in overeenstemming met Gods prioriteiten. Deel je dag zo in dat God wordt verheerlijkt en de mensen om je heen worden gezegend. Organiseren heeft iets moois - en gezonds! Het kost tijd en inspanning, maar het is zo de moeite waard. En hoewel jij je plannen maakt, heeft God soms iets anders in gedachten... dus wees flexibel en volg 'Plan B', indien nodig"

E. George



Reacties

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.