Til niet te zwaar aan het leven

Een dierbare vriendin wees mij er onlangs op dat de berichten die ik tot nu toe op het weblog heb geplaatst, uiterst serieus zijn en dat ze de 'humor' die ze bij mij ziet in het dagelijks leven te weinig terug ziet in de manier van schrijven. Ik denk dat ze dat heel juist heeft gezien en haar opmerking heb ik ter harte genomen. Het leven als christen is natuurlijk serieus maar af en toe mag er ook tijd zijn voor ontspanning en een tijd om te lachen. En ook op hele serieuze zaken kun je soms met een glimlach reageren.

Rikkert Zuiderveld, een favoriete zanger en schrijver van mij, is hierin voor mij een voorbeeld. Hij heeft onlangs een boek uitgebracht met liedteksten, plezierdichten, sprookjes en sonnetten. Het is een heerlijk boek om te lezen en om zo nu en dan eens ter hand te nemen ter ontspanning.
In een interview met hem las ik dit: "Tegenwoordig roept iedereen zo veel en zo hard, dat wie nog gehoord wil worden, maar het beste de woestijn in kan gaan.” Als de wereld uiteen zou vallen in grappenmakers en serieuzen, hoort hij bij het tweede kamp, erkent Zuiderveld. Maar het belet hem gelukkig niet om grappen te maken, om te relativeren. “Til niet te zwaar aan het leven”, schreef hij in zijn eerste bundel al. “Het leven heeft het al zwaar genoeg met u.”

Hoewel mijn vriendin natuurlijk bedoelde de berichten in zijn algemeen met 'iets meer humor' te schrijven, heeft zij mij op het idee gebracht ook af en toe een stukje te schrijven dat op zich humoristisch is.
Zeker het leven als christen is serieus maar af en toe is het goed  te relativeren, te ontspannen en te lachen.

Reacties