Maak mij een zoon...

Een gebed van Generaal Douglas A. MacArthur voor zijn zoon:

"Maak mij een zoon, o Heer, die sterk genoeg zal zijn om te weten wanneer hij zwak is, en dapper genoeg om zichzelf onder ogen te zien wanneer hij bang is; een die trots en kalm zal zijn bij eerlijke nederlaag, en nederig en bedaard bij overwinning.
Maak mij een zoon die ruggengraat zal hebben; een zoon die U zal kennen- en die zal weten dat het kennen van zichzelf de grondslag is van kennis.
Leid hem, bid ik, niet op de weg van gemak en gerief, maar onder de druk en aansporing bij moeilijkheden en uitdaging. Laat hem leren op te staan in de storm; laat hem leren bewogen te zijn met degenen die vallen.
Maak mij een zoon, wiens hart rein zal zijn, wiens doelen hoog zullen zijn; een zoon die zichzelf weet te beheersen voordat hij probeert over anderen te beheersen; een die zal leren lachen, en toch nooit vergeet hoe te schreien; een die zich zal uitstrekken naar de toekomst, en toch het verleden niet vergeet.
En als hij al deze dingen bezit, dan vraag ik u om hem bovendien genoeg gevoel voor humor te geven, zodat hij altijd serieus kan zijn, en zichzelf toch niet al te serieus zal nemen. Geef hem nederigheid, zodat hij zich altijd de eenvoud kan herinneren van ware grootheid, van het openstaan voor ware wijsheid, van de zwakheid van ware sterkte. Dan zal ik, zijn vader, durven fluisteren: 'Ik heb niet tevergeefs geleefd' ".



Reacties