Bidden volgens vier stappen - (4) Voorbede

1 Timoteüs 2: 1 "Ik vermaan u dan allereerst smekingen, gebeden, voorbeden en dankzeggingen te doen voor alle mensen".

Na onze lofprijs, het belijden van onze zonden en onze dankzegging mogen we voorbede doen voor elkaar.

Voorbede doen is eenvoudigweg iemand anders voor Gods troon brengen. Eén van de grootste vreugden van voorbede is het bidden voor de redding van anderen. Eigenlijk zou je het kunnen vergelijken met de vier vrienden die hun zieke vriend bij de Here Jezus brachten op een matje. Voorbede doen is eigenlijk 'mattendrager' zijn. We mogen elkaar bij onze Hemelse Vader brengen en elkaar aan Hem opdragen. We mogen bidden voor onze echtgenoten, onze kinderen, onze familie, onze gemeente, de vervolgde christenen, de regering, de scholen van onze kinderen enz. Sommige gebedspunten zijn elke dag hetzelfde, andere zijn steeds weer anders.
Zelf helpt het mij altijd een lijstje te maken en zo op te schrijven voor wie of wat ik wil bidden. Wanneer ik terugkijk op de antwoorden geeft dit ook reden tot dankbaarheid en ontvang ik nieuwe kracht om te blijven bidden voor andere mensen om mij heen. Het is bemoedigend te weten dat je als voorbidder een blijvende erfenis van gebed kunt nalaten.


Reacties