Hulp bij stille tijd

Er zijn verschillende manieren om de Bijbel te lezen. Toch blijft het ultieme doel van Bijbellezen altijd het toepassen en niet het interpreteren. Persoonlijk lees ik altijd een aantal verzen en stel mijzelf de volgende vragen:
  • Is er een zonde die ik moet belijden? Moet ik iets goedmaken?
  • Is er een belofte waarop ik aanspraak kan maken? Is het een algemene belofte? Ken ik de voorwaarden?
  • Is er een houding die ik moet veranderen? Ben ik bereid een negatieve houding om te zetten in een positieve?
  • Is er een gebod dat ik moet gehoorzamen? Ben ik bereid dat te doen, hoe ik mij daar ook bij voel ?
  • Is er een voorbeeld dat ik moet volgen? Is het een positief voorbeeld dat ik moet overnemen of een negatief voorbeeld dat ik moet vermijden?
  • Is er een gebed dat ik kan bidden? Kan ik iets terugbidden aan God?
  • Is er een fout die ik moet vermijden? Is er een probleem waar ik me bewust van moet worden of voor op moet passen?
  • Is er een waarheid om in te geloven? Welke nieuwe dingen kan ik leren over God de Vader, Jezus Christus, de Heilige Geest of over de Bijbelse leer ?
  • Is er iets om God voor te prijzen? Is er hier iets waarvoor ik dankbaar kan zijn?
Hierna schrijf ik op wat ik heb geleerd, breng dat in gebed en probeer dat vervolgens toe te passen, hoewel ik hier mijn leven lang nog in leren mag.


Reacties